Het grootste muziekfestival ter wereld had oorspronkelijk in 2020 plaats moeten vinden in Nederland. Het coronavirus bracht hier een abrupt einde aan. Nu, een jaar later, staat gaststad Rotterdam na maandenlang voorbereiden in de startblokken. Het ANP maakt voor de gaststad drie kleurrijke en duurzame e-magazines over de weg naar het Rotterdamse Eurovisie Songfestival en het uiteindelijke resultaat daarvan.
In de eerste editie kijkt de organisatie terug op hoe het festival uiteindelijk in Rotterdam terecht zou komen; van het eerste bezoek aan Tel Aviv tot de abrupte stop door de coronacrisis. De groene gedachte zou zich als een rode draad door het Eurovisie Songfestival in Rotterdam rijgen. Het stadsbestuur wilde dat het evenement een zo klein mogelijke footprint zou achterlaten. Zelfs de rode loper zou van gerecycled materiaal worden gemaakt, een gouden loper deze keer, “omdat afval ons goud waard is”, predikte duurzaamheidswethouder Arno Bonte. Voor het ANP reden om eens met Rotterdam te gaan praten over een papierloze glossy, ofwel e-magazine. Dat zou wat houtkap schelen.
Digitaal, Rotterdams en duurzaam
“Het ANP was voor ons de gedroomde partner om dit nieuwe avontuur mee aan te gaan’’, vertelt Ingrid Adriaanse, coördinator van de e-magazines vanuit de Gemeente Rotterdam. “Het ANP staat garant voor kwalitatieve teksten en bovendien heeft het een schat aan fotomateriaal in het archief. Hiermee konden we de e-magazines oneindig verrijken met aantrekkelijk beeld bij de diverse interviews en achtergrondverhalen. Het eindresultaat is een overzichtelijke, beeldende terugblik in een typisch Rotterdamse look & feel. Digitaal en duurzaam. Rotterdam ‘Made it Happen’.’’
Een glossy in plaats van een papieren rapport
Robert Verkerk, coördinator: “We kennen Rotterdam als de stad waar veel ideeën met wat ‘gekankerde humor’ uiteindelijk worden omarmd. Hier is het maken van een e-magazine vooral een vernieuwend idee, want er zijn nog maar weinig stadsbesturen die hun gemeenteraadsleden informeren via een glossy met veel beeld en video, laat staan in een e-magazine in plaats van een vuistdik papieren rapport vol tekst en cijfers en weinig beeld. Ik zou zeggen: dat zouden meer mensen moeten doen.’’
Een e-magazine voor de partners in de stad
Na een eerste uitwisseling van ideeën, werd de papierloze uitgave uiteindelijk een glossy dat twee keer in de aanloop naar het festival zou verschijnen en waar in een derde, laatste editie zou worden teruggekeken op het evenement. In de drie e-magazines richt Rotterdam zich speciaal op de partners in de stad, dus raadsleden, grote ondernemers, maar ook hoteliers en de horeca. Daarmee was en is de stad bezig om het grootste muziekevenement vorm te geven.
"Het ANP was voor ons de gedroomde partner om dit nieuwe avontuur mee aan te gaan."
"Het ANP was voor ons de gedroomde partner om dit nieuwe avontuur mee aan te gaan."
— Ingrid Adriaanse, coördinator Gemeente Rotterdam
Loredana Vulcano, projectmanager: “Een unieke en persoonlijke inkijk achter de schermen geven bij het organiseren van het grootste muziekfestival ter wereld, dat was het doel van de stad. De Rotterdamse aanpak hebben wij bij het produceren van het e-magazine altijd in ons achterhoofd gehouden.” In de eerste editie is beeld en tekst op een vernieuwende manier samengebracht. Creatief bureau Vruchtvlees verzorgde de vormgeving van het kleurrijke e-magazine.
Van Tel Aviv tot de sleuteloverdracht
Het eerste e-magazine van het drieluik is gepubliceerd op 15 mei 2020 en gaat over de periode van Tel Aviv tot aan de sleuteloverdracht in het stadhuis van Rotterdam. Zo vertelt projectdirecteur van de Host City Alice van Vlaanderen over haar reis naar Tel Aviv om zich te informeren over ‘how to organize the Eurovision songcontest'. Met inmiddels voormalig directeur Johan Moerman van Rotterdam Festivals werd gekeken hoe het stadsprogramma rond het songfestival in elkaar kon worden gezet.
Drieluik
Het coronavirus bracht op woensdag 18 maart 2020 een voorlopig eind aan de organisatie van het festival. Op papier bleven de plannen bestaan. En terecht: op 18 maart 2021 start, na een jaar wachten, dan eindelijk het het Eurovisie Songfestival in Rotterdam. In het tweede e-magazine lees je alles over hoe Rotterdam zich achter de schermen heeft voorbereid op de komst van het evenement. Met een creatief en innovatief stadsprogramma voor en door Rotterdammers, artistieke en kleurrijke stadsaankleding en een unieke Eurovision Village. De eerste online-Village in de geschiedenis van het Eurovisie Songfestival.
Het derde magazine wordt een eindrapportage over het Eurovisie Songfestival en alles daaromheen. Het dient tevens als verantwoording naar de stad.
Interesse in een e-magazine dat bij jouw organisatie past?
Het ANP verzorgt tekstproductie, beeldproductie en vormgeving. In je eigen huisstijl of anders. In de beeldbank van ANP staan daarnaast duizenden actuele en historische foto's die bij jouw merk passen. Laat je gegevens achter en we nemen snel contact met je op om je meer te vertellen.
Neem contact op:
Bedankt! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.