Nieuwslezers van het ANP presenteren 24 uur per dag nieuwsbulletins voor de commerciële radiozenders in Nederland. Zij zijn eigenlijk geen nieuwslezers maar nieuwsvertellers, want het nieuws moet op een zo natuurlijk mogelijke manier worden gebracht. Hoe doen ze dat? Een van ANP's bekende stemmen Robert-Jan Knook geeft naast zijn radiowerk voor het ANP ook presentatietrainingen en legt in vier stappen uit hoe je het best kunt presenteren.
Iedereen moet in zijn leven wel een keer iets presenteren of een praatje houden. Aan de hand van het makkelijk te onthouden woord BOOT laat Robert-Jan zien waar je bij een presentatie op kunt letten.
BOOT
De Boodschap is belangrijk. Wat wil je precies vertellen of bereiken? Denk daar eerst over na voordat je begint. Probeer je te verplaatsen in de ontvanger: wat kan hij of zij uit je verhaal halen? Zorg ook voor een goed slot met daarin herhaling van de boodschap en eventueel een te verwachten reactie van je publiek.
Ook nu, in tijden van corona, gaan presentaties gewoon door; maar wel op een andere manier dan gebruikelijk. Het videobellen is het nieuwe afspreken. Robert-Jan geeft ook hier wat extra tips voor: 'Let op je uiterlijk, tijdens het videobellen komt meestal je gezicht vol in beeld. Zorg ook voor een rustige achtergrond, anders is er teveel afleiding.'
BOOT
Je moet je verhaal Overtuigend vertellen, anders geloven ze je niet. Zorg dat je niet te snel of te zacht gaat praten en gebruik je stem zoals je altijd doet, dus niet harder gaan praten. Praat het liefst staand en gebruik je handen om woorden uit je verhaal te benadrukken. Doe je handen in ieder geval niet in je zakken. Kijk uit met stopwoordjes als ‘eh’. Zorg er verder voor dat je afwisseling in je verhaal hebt en dat mensen zien dat je er plezier in hebt om het verhaal te vertellen.
BOOT
De Omgeving speelt ook een belangrijke rol. Waar ga je staan? Ziet het publiek je dan ook goed? Maak zoveel mogelijk contact met de mensen tegen wie je praat, kijk ze aan en stel af en toe een vraag om ze erbij te betrekken. Probeer aan het begin van een verhaal ook altijd eerst even contact met je publiek te maken door een open vraag te stellen over iets uit de actualiteit. Een vraag over voetbal doet het ook altijd goed.
'Probeer je te verplaatsen in de ontvanger: wat kan hij of zij uit je verhaal halen?'
'Probeer je te verplaatsen in de ontvanger: wat kan hij of zij uit je verhaal halen?'
— Robert-Jan Knook
BOOT
Hoeveel Tijd heb je gekregen voor het verhaal? Hou je de tijd zelf tijdens het verhaal in de gaten? Oefen je presentatie tenminste een keer om te timen hoe lang het duurt. Maak het niet te lang, anders valt je publiek in slaap. Denk ook goed na wie je doelgroep is, om te bepalen welke Taal je moet spreken. Voor eindexamenkandidaten VWO gebruik je andere woorden dan voor een groep gepensioneerde beleggers.
Een goede voorbereiding maakt dus een beter verhaal. Zorg er ook voor dat de technische zaken in orde zijn als je bijvoorbeeld met een laptop en beamer gaat werken. Niets is zo storend als een niet werkende presentatie. Check dit altijd van tevoren!