In het najaar van 2020 hebben de Evangelische Omroep (EO) en het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) samen een boek uitgebracht: een fotoboek over het leven van prinses Beatrix, vol met historische en actuele beelden van het Koninklijk Huis. Een boek dat zonder toegang tot het rijke fotoarchief van het ANP niet tot stand was gekomen.
Prinses Beatrix verdween in haar huidige rol als prinses meer naar de achtergrond, maar de duizenden foto’s van haar leven blijven velen aanspreken. Het ANP en EO besloten de handen ineen te slaan: “Het ANP beschikt over zulke mooie, waardevolle content, dat is goud waard en dat is het ook voor de EO”, legt Irjan Aarten, eindredacteur van EO’s royaltyprogramma Blauw Bloed, uit.
“Het ANP beschikt over zulke mooie, waardevolle content, dat is goud waard en dat is het ook voor de EO”
“Het ANP beschikt over zulke mooie, waardevolle content, dat is goud waard en dat is het ook voor de EO”
— Irjan Aarten, eindredacteur EO royaltyprogramma Blauw Bloed
Het ANP en de EO hebben al eerder samengewerkt in 2019, toen opvallende ANP-foto’s van het Koninklijk Huis wekelijks werden uitgelicht in Blauw Bloed. “Het uitbrengen van een fotoboek draagt bij aan het merk Blauw Bloed, en helpt om ook de EO goed in de markt te zetten. Het ANP is een mooie naam, een betrouwbare en onafhankelijke partner en past goed bij onze organisatie. Naast Blauw Bloed is het ANP namelijk ook belangrijk voor andere segmenten binnen de EO. Wij maken veel gebruik van beeld uit het ANP-archief maar ook zeker van de journalistieke kennis van het ANP”, aldus Irjan Aarten.
Hoge kwaliteit
Het fotoboek ‘Beatrix: Van prinses tot prinses’ toont het leven van prinses Beatrix in tien uiteenlopende thema’s en 150 opvallende ANP-foto’s. Het ANP heeft gedurende de totstandkoming van het fotoboek het project gecoördineerd, van de content en de vormgeving tot aan de distributie. ANP-beeldadviseur Leo Blom speelde hier een belangrijke rol in: “Op een hele sympathieke en leuke manier heeft Leo Blom de kar getrokken”, vertelt Blauw Bloed-programmamaker Arjan Mitzer.
Het fotoboek vormde ook een kans voor de EO: het thema royalty op een vernieuwende, kwaliteitsgedreven manier op de kaart zetten. “De kwaliteit van het ANP past heel goed bij de EO en de kwaliteit die wij hier hanteren is hoog. Eén plus één maakt dan echt bijna drie”, vertelt Irjan Aarten.
Nieuwe doelgroepen bereiken
Het bereiken van een bredere doelgroep via een offline medium, was een vooropgestelde doelstelling van de EO. Irjan Aarten: “Voor Blauw Bloed is het heel belangrijk om ons breder in de markt te zetten. Voorheen was Blauw Bloed alleen een televisieprogramma met een website. Nu maken wij relevante content op diverse platformen om zoveel mogelijk impact te genereren. Een fotoboek past hier goed bij. Het is een manier om, naast televisie, onze website en social media, je doelgroep te bereiken. Zo ben je op diverse platformen integraal aan het schakelen en dat is goed gelukt.”
"Voor Blauw Bloed is het heel belangrijk ons breder in de markt te zetten. Een fotoboek past hier goed bij. Het is een manier om je doelgroep te bereiken."
"Voor Blauw Bloed is het heel belangrijk ons breder in de markt te zetten. Een fotoboek past hier goed bij. Het is een manier om je doelgroep te bereiken."
— Irjan Aarten, eindredacteur EO royaltyprogramma Blauw Bloed
In drie maanden uitverkocht
Vanuit de expertise van het maken van het royaltyprogramma Blauw Bloed is nagedacht over de invalshoek van het fotoboek en hoe het fotoboek te koppelen aan een tijdsbeeld. Met als doel: het fotoboek een extra laag geven. “Deze combinatie van expertise, vanuit ANP en EO, heeft tot een mooi fotoboek geleid waarin je wordt getriggerd door meerdere invalshoeken. Wij zijn hier heel tevreden over en kijken uit naar alle komende projecten samen. Ondanks de coronacrisis met gesloten boekhandels is het een heel mooi resultaat: het fotoboek is binnen drie maanden uitverkocht*”, aldus Irjan Aarten. Het fotoboek, met een oplage van 3000 stuks, werd via diverse boekhandels en webshops aangeboden zoals Bruna, Amazon en bol.com maar ook de ANP fotowinkel, de webwinkel van de EO en DPG Media webwinkels.
“De samenwerking met het ANP was erg prettig”, vult Arjan Mitzer aan. “De lijnen waren kort en dat zorgde voor snel en makkelijk schakelen. In een goed samengesteld team konden wij de juiste keuzes maken.”
* In verband met retouren kan het mogelijk zijn dat het Beatrix-fotoboek nog via een aantal onlineverkooppunten verkrijgbaar is.