Tip

Valorisatie van je resultaten: tips voor goede journalistieke quotes

Valorisatie van je resultaten: tips voor goede journalistieke quotes
Door Luna van der Waarde · 09 May 2021
valorisatie-resultaten

Je doet lang onderzoek of hebt een rapport gelanceerd met interessante uitkomsten, maar het is nog niet breed opgepikt in de media. Wat nu? 

Wat is valorisatie?

Het is belangrijk om als onderzoeker de resultaten die je hebt behaald met je onderzoek te kunnen delen, zodat anderen ook gebruik kunnen maken van de kennis die je hebt opgedaan. Met valorisatie, of kennisexploitatie, maak je kennis beschikbaar voor economische of maatschappelijke benutting. Hierbij is het nuttig als jouw onderzoeksresultaten in het nieuws komen, zodat het brede publiek ook bewust wordt van jouw onderzoek.

Maar hoe zorg je er nou voor dat de resultaten van jouw rapport of onderzoek een interessant verhaal worden voor de media? Een van de mogelijkheden is het gebruik van journalistieke quotes.

Valorisatie met behulp van journalistieke quotes

Zodra je de kern van jouw verhaal aantrekkelijk hebt opgeschreven, kun je beginnen met valorisatie. Een goede methode hiervoor is het inzetten van journalistieke quotes. Door journalistieke quotes te verspreiden in het nieuws, wek je de interesse van journalisten en media. Maar hoe schrijf je nou zo’n quote en zorg je voor een groot effect? Lees onze tips.

1. Val met de deur in huis
Begin met de nieuwsaanleiding en reageer daar direct op in de eerste alinea. Het belangrijkste resultaat of conclusie staat bovenaan.

2. Laat de lezer niet met vragen achter
Je kunt niet je hele onderzoek reproduceren. Daarom moet je keuzes maken, maar wees wel compleet. Kies een resultaat uit je onderzoek en reageer daarmee op het nieuws. Zo voorkom je dat de lezer met vragen achterblijft.

3. Laat de quote aansluiten op het nieuws
Als je een nieuwsbericht leest dat direct aansluit op jouw vakgebied of onderzoek, kun je daar met een expertquote op reageren. In de krant staat bijvoorbeeld dat consumenten jaarlijks honderden euro’s kunnen besparen op hun energierekening met een hybride warmtepomp. Maar uit jouw onderzoek blijkt dat optimale energiebesparing niet bestaat en de perfecte warmtepomp ook niet. Dan kun je met jouw onderzoek op dat artikel reageren. Zo zorg je op een andere manier voor valorisatie van je resultaten.

Team Expert Support zoekt een nieuwshaakje waarmee jij aan de slag kunt voor de valorisatie van je kennis. Probeer in een zin de link met dat nieuws te leggen. Lukt dat niet? Dan helpen wij!

4. De quote moet ook begrijpbaar zijn zonder nieuwsaanleiding
Je doet lang onderzoek naar een onderwerp en een belangrijk onderdeel van valorisatie is dat media die resultaten oppikken, om het onderwerp meer onder de aandacht te brengen en jouw reputatie te versterken. Maar, in het nieuws heb je nog geen haakje gevonden om je data aan op te hangen. Je hebt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar hoe mannen omgaan in de thuiswerksituatie gedurende de coronacrisis, maar hebt daar niet eerder over in het nieuws gelezen. Schrijf een korte en bondige quote naar aanleiding van jouw onderzoek en team Expert Support helpt mee er een nieuwsaanleiding bij te zoeken.

De lezer heeft het nieuwsbericht waar je op reageert wellicht niet gelezen. Daarom is misschien niet direct duidelijk waar je op reageert. Tip: begin je quote met de kop of de belangrijkste zin uit het nieuwsbericht waar je op reageert.

5. Vermijd vakjargon
Vaak wordt ervoor gekozen om de quote naar aanleiding van je onderzoek in technische termen te schrijven. De meeste journalisten zijn generalisten, dus houd het taalgebruik simpel, schrijf in spreektaal. Laat het bij twijfel lezen aan iemand buiten jouw vakgebied.

6. Schrijf oprolbaar
Het is verleidelijk om met een lang intro te beginnen en te vertellen waar je onderzoek naar hebt gedaan om vervolgens ergens achteraan in de quote met een conclusie te komen. Doe dat niet. Begin met het resultaat of de conclusie en eindig met eventuele extra informatie. Als je een quote goed journalistiek opschrijft, zou je de laatste alinea eventueel weg kunnen laten.

Lees ook onze tips voor een korte bondige tekst

7. Neem het opvallendste resultaat
Voor valorisatie van je onderzoek is het soms lastig om een onderzoek van honderden pagina’s samen te vatten in een korte en bondige expertquote van een paar honderd woorden. Je hebt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de aanpak van discriminatie op basisscholen, middelbare scholen, mbo, hbo en universiteiten. Dan kun je een keuze maken door een eruit te pikken, maar je kunt ook het opvallendste resultaat er uit halen en verspreiden. Hierdoor voorkom je dat je het hele rapport of onderzoek reproduceert. Komt uit je onderzoek dat kinderen met een migratieachtergrond al op jonge leeftijd tegen discriminatie aanlopen en dat dat invloed heeft op hun verdere leven? Neem dan dat resultaat.

8. Gebruik het belangrijkste resultaat
Waar heb je onderzoek naar gedaan en wat is de kernboodschap? Licht dat uit en laat de subonderwerpen of overige data liggen.

9. Licht een onderwerp naar keuze toe
Ook als meerdere resultaten belangrijk zijn, hoef je niet ieder resultaat te noemen. Je zou zelfs meerdere quotes naar aanleiding van één onderzoek kunnen maken. Zo sla je twee vliegen in één klap.

10. Schrijf van de conclusie een quote
Wat is er uit dit onderzoek gekomen? Schrijf de conclusie op als quote en licht eventueel kort de belangrijkste punten toe.

Bekijk voorbeelden in de database van Expert Support

Met valorisatie de aandacht van journalisten trekken

Een quote met cijfers die gelijk zijn gebleven is niet interessant voor journalisten. Als jij als onderzoeker bijvoorbeeld opschrijft dat de prijzen van koopwoningen in 2020 gelijk zijn gebleven, zal geen journalist dat als nieuwswaardig zien. Om jouw onderzoeksresultaten toch in een mooi journalistiek jasje te steken, kun je het altijd aantrekkelijker maken. Een voorbeeld. Niet: 'Prijzen koopwoningen zijn gelijk gebleven.' Maar wel: 'Ondanks de coronacrisis zijn de huisprijzen gelijk gebleven.'

Je kunt niet alle resultaten gebruiken. Maak daarom een keuze, maar zorg dat de quote opvalt. Journalisten vinden vooral iets interessant als...

Er nooit aandacht aan het onderwerp is besteed
Uitzonderingen maken het nieuws. Als we het elke dag zouden hebben over emancipatie door het thuiswerken, was het geen nieuws geweest. Laat je dus niet afschrikken als over jouw onderzoek of expertise weinig nieuws wordt gemaakt. Extra reden voor valorisatie van de resultaten.

De emoties over het onderwerp hoog oplopen
In veel situaties waarin een wet wordt aangepast of een sector geraakt wordt, spelen de emoties hoog op. Het stikstofbeleid bijvoorbeeld. Boeren zijn boos en demonstreren.

Er winnaars en verliezers zijn
Kijk bijvoorbeeld naar de zwartepietendiscussie. Alleen nog maar roetveegpieten op de nationale intochten en op tv, de voorstanders van Zwarte Piet zien dit echt als een verlies, terwijl de tegenstanders blij zijn.

Er recordcijfers zijn
Is er een recordaantal coronabesmettingen op een dag? Dan is het echt nieuwswaardig. Wees niet bescheiden en noem dat het uitzonderlijk is. Of je onderzoek nou negatieve of positieve cijfers laat zien.

Het een nieuwe invalshoek is waar juist veel aandacht aan is besteed
Een voorbeeld hiervan is de uitbraak door chimpansees uit de dierentuin in Amersfoort. Een week lang spraken verschillende nieuwsmedia hierover en bijna alle kanten leken belicht. Maar als jouw expertise daar ligt, kun je het vanuit jouw perspectief bekijken.

Journalisten bepalen bij het lezen van de eerste alinea of de quote wel of niet interessant is. De conclusie staat dus bovenaan en de laatste alinea zou je eventueel weg kunnen laten – oprolbaar schrijven. De meeste journalisten zijn generalisten. Vermijd daarom vakjargon. Je kunt niet het hele onderzoek reproduceren, maar met de juiste keuze en een goede onderbouwing is een goede journalistieke quote snel gemaakt.

Door je onderzoeksresultaten te recyclen vergroot je het effect van je valorisatie, kun je meer zichtbaarheid creëren in de media en je reputatie vergroten.

Training: Journalistiek schrijven voor onderzoekers

Wil je hier actief mee aan de slag? Volg dan de 4-daagse training van ANP Business en Taalcentrum-VU en leer Journalistiek schrijven voor onderzoekers. De training start op 3 oktober 2024.

Word expert bij ANP

Meld je nu aan voor het basispakket Expert Support van ANP en zorg dat jouw expertise wordt gezien door duizenden journalisten van nagenoeg alle media in Nederland.

Meer info

Journalistiek schrijven voor onderzoekers

Van onderzoeksrapport naar media-aandacht. In de 4-daagse training van ANP Business en Taalcentrum-VU leer je hoe je met jouw onderzoek impact maakt. Vanaf 3 oktober 2024.

Bekijk de training
Luna van der Waarde
Luna van der Waarde
luna.van.der.waarde@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden