Het ANP heeft een andere eigenaar. Wat betekent dat voor het bedrijf en zijn klanten? Algemeen directeur Martijn Bennis geeft antwoord op de belangrijkste vragen.
Waarom koopt Chris Oomen het ANP?
“Chris Oomen is geïnteresseerd in het ANP vanuit zowel maatschappelijk als financieel oogpunt. Hij ziet het persbureau als een belangrijk onderdeel van de journalistieke infrastructuur en hij vindt dat dat voor langere termijn behouden moet worden. Tegelijk is het ANP een financieel gezond bedrijf met groeikansen. Die combinatie past bij Oomen en een eigenaar met zijn profiel past goed bij het ANP.”
Wat gaat er onder de nieuwe eigenaar veranderen?
“Verrassend weinig. Oomen heeft geen strategische plannen met het ANP, hij heeft ook geen andere mediabelangen. De directie moet het bedrijf gezond houden en waar mogelijk groei opzoeken. We hebben vorig jaar een strategisch plan gemaakt en daar houden we aan vast. Die strategie houdt in dat we onze rol als nieuwsleverancier van mediabedrijven zo goed mogelijk invullen en we onze dienstverlening aan bedrijven buiten de media uitbreiden. Er zijn voor ons vooral groeimogelijkheden op het terrein van pr-communicatiediensten.”
Kan de ANP-redactie over alles blijven schrijven?
“Jazeker. De redactionele onafhankelijkheid is 100% gewaarborgd. Chris Oomen begrijpt heel goed dat dat de grootste waarde van het ANP is. Dat geldt trouwens ook voor John de Mol en Talpa; zij hebben nooit enige invloed willen uitoefenen op de ANP-redactie.”
Was het ANP bij Talpa dan niet in goede handen?
“Jawel, maar Talpa Network bestaat uit bedrijven die elkaar moeten versterken; synergie moeten opleveren. Sinds Talpa zijn plannen voor het ontwikkelen van een nieuwsmerk heeft aangepast, is de rol van het ANP binnen Talpa Network minder logisch. De samenwerking was overigens altijd prettig en ik ben blij dat deze wordt gecontinueerd.”
Was er een conflict tussen Talpa en het ANP?
“Nee, helemaal niet. Nieuwsmerken als Linda.nl. Hart van Nederland en Shownieuws nemen onze nieuwsartikelen af, we blijven het radionieuws verzorgen voor de Talpa-zenders, alle Talpa-onderdelen nemen foto’s af en waar mogelijk zoeken we de samenwerking op, er zijn inmiddels veel goede contacten op alle niveaus. Maar dat kan prima vanuit een leveranciersrelatie.”