De best presterende berichten – over groot nieuws – worden met gemak door zo’n dertig titels gebruikt voor het schrijven van een nieuwsbericht. Hoofdredacteur Freek Staps ging in gesprek met het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek over de vraag hoe pluriform het medialandschap is met maar één persbureau en waarom er nu meer dan ooit gebruik wordt gemaakt van het ANP.
Uit het artikel:
Je ziet hun namen nergens, maar de redacteuren en verslaggevers van het ANP zijn vermoedelijk de best gelezen journalisten van Nederland. Dat ze hier beperkt erkenning voor krijgen, daarover zul je ze volgens hoofdredacteur Freek Staps niet horen klagen. ‘ANP-journalisten zijn nederig, en dat moet ook wel een beetje.’ Eén argument hiervoor is de bestaansreden van het persbureau: kale feiten leveren ter ondersteuning van andere media. Daarover verderop meer. Want wat ook meespeelt, is dat andere journalisten volgens Staps niet graag toegeven het ANP te gebruiken: ‘Er is geen redacteur die ooit tegen zijn chef zegt: “Ik heb me nou toch een goed artikel geschreven dankzij het ANP!”
Eén bericht gebruikt door dertig titels
Terwijl ze dat laatste wel steeds vaker doen, zo blijkt uit tekstanalyses die het ANP uitvoert op nieuwssites van haar abonnees. In het afgelopen jaar werd een gemiddeld ANP-bericht door zo’n acht media (gedeeltelijk) overgenomen. De best presterende berichten – zeg de doorsnee berichten over groot nieuws – worden met gemak door zo’n dertig titels gebruikt voor het schrijven van een nieuwsbericht. ‘En dan zijn er ook nog radio- en tv-programma’s die onze berichten gebruiken als input voor hun uitzendingen.’
Het ANP begon eind 2019 met deze analyses en ziet sindsdien een stijgende lijn. ‘Terwijl we eigenlijk hadden verwacht dat de cijfers zouden dalen. In maart was de coronapandemie net uitgebroken en bevond de hoeveelheid nieuws zich op een piek. Maar je ziet nu ook bij gebeurtenissen als de formatiecrisis dat media – naast opinies en achtergronden – het brengen van hard nieuws zijn gaan herwaarderen.’