Gebruik jij beeld bij je persbericht? Met beeld trek je de aandacht en versterk je de boodschap van je bericht. Lees in dit artikel waarom beeld onmisbaar is in een persbericht.
De informatie blijft beter hangen
Dagelijks worden er veel persberichten verstuurd. Om een je een idee te geven: onze nieuwsredactie ontvangt per dag circa 1500-2000 persberichten. Maar hoe val je op tussen de massa? Juist, door het gebruiken van beeld bij je persbericht. Wij mensen onthouden beter als de informatie voorzien wordt van beeld. Bij het horen van informatie, is na drie dagen slechts 10% van de informatie je bijgebleven. Maar wanneer informatie voorzien is van beeld, onthoud je maar liefst 65%.
Beeld verhoogt betrokkenheid
Door het toevoegen van beeld creëer je meer betrokkenheid of: engagement. Uit onderzoek van Cision PR Newswire - dat de mate van betrokkenheid via persberichten onderzocht - blijkt zelfs dat wanneer je beeld aan je persbericht toevoegt je de kans op overname verdubbelt. En let op: wanneer je meer dan één beeld aan je persbericht toevoegt vergroot je de kans op overname zelfs met zes keer. Een gemiste kans dus om geen beeld toe te voegen aan je persbericht.
Beeld versterkt de boodschap
Je denkt misschien dat het toevoegen van beeld een ‘extraatje’ is, maar beeld is onderdeel van je persbericht. Beeld geeft je nieuws extra lading en versterkt de boodschap. Ga zelf maar na: lees je liever een persbericht bestaande uit een lange lap tekst of kies je liever voor een persbericht ondersteund met prikkelend beeld? Naast fotografie kan dat ook in de vorm van een informatieve infographic of een video. Een handige manier om jouw nieuws laagdrempeliger te maken en te voorzien van uitleg.
Wij mensen onthouden beter als de informatie wordt voorzien van beeld
Wij mensen onthouden beter als de informatie wordt voorzien van beeld
Beeld met link of bijschrift verhoogt de SEO-waarde
Wat vaak vergeten wordt, is dat een afbeelding bij een persbericht van grote waarde is voor de SEO (Search Engine Optimalisation) van het bericht én jouw website. Door rekening te houden met SEO zorg je ervoor dat je met je website hoger scoort in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google. Persberichten worden geregeld overgenomen door de ontvangers en op hun website geplaatst. Als iemand je persbericht en daarbij de afbeelding inclusief link overneemt, verhoogt dit de linkwaarde van de pagina waar de afbeelding naartoe linkt. En hoe hoger de linkwaarde, hoe meer autoriteit, en dus een hogere positie van je pagina in de zoekmachines.
Slim om te doen dus: het toevoegen van je website als bron in het bijschrift van de afbeelding die je bij het persbericht plaatst. Als het beeld ook wordt meegenomen komt het bijschrift vaak mee. Een bronvermelding draagt, ook als het geen link naar je website is, bij aan de SEO-waarde van het bericht.
Visueel ingesteld, met name de jongere generatie
We zijn steeds meer visueel ingesteld, zeker de jongere generatie. Ze scrollen dagelijks langs oneindig veel (bewegende) content. De spanningsboog van deze doelgroep is met ongeveer 8 seconden erg kort. In een paar seconden wordt bepaald of de informatie die ze voor zich krijgen relevant voor ze is. Als zender heb je dus een zeer korte tijd om je aandacht op deze groep te bevestigen. Richt je je met je persbericht op de jongere generatie? Dan is het gebruik van beeld essentieel.
Je weet nu dat beeld onmisbaar is bij een persbericht. Uiteraard is dat geen vrijbrief om ‘zomaar’ een beeld bij je persbericht te plaatsen. Een aantal tips voor het kiezen van het juiste beeld bij je persbericht:
- Plaats geen plaatje bij het praatje, maar kies een foto die een verhaal vertelt.
- Zie fotografie als beeldtaal. Een foto moet iets toevoegen en daardoor de boodschap versterken.
- Pas op met (teveel gebruik van) stockfotografie.
- Probeer niet je completere boodschap in een foto te stoppen, maar zorg dat die ene foto aansluit bij het verhaal.
- En tot slot: check altijd de rechten van de beelden. Lees in dit stuk alles over portretrecht. Ook schreven we een stuk over het gebruik van model released (rechtenvrij) beeld.
Hulp nodig bij het maken van geschikt beeld bij je persbericht?
Bedankt voor je (aan)vraag. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.