Veel kennisorganisaties benutten hun experts onvoldoende om zich als thought leader te positioneren. Expert Support biedt daarvoor de oplossing en geeft deskundigen en hun organisaties een podium om te reageren op nieuws in de vorm van een journalistiek aantrekkelijke quote. Zo word je als expert zichtbaar voor journalisten en word je een nieuwsbron. Maar hoe schrijf je een succesvolle journalistieke quote? De tips in dit artikel helpen je om jouw volgende quote tot een succes te maken.
Expert Support staat los van de ANP-redactie, die onafhankelijk werkt.
1. Een journalistieke quote heeft altijd een nieuwsaanleiding
Als expert haak je met je kennis in op een actueel nieuwsonderwerp. Zorg dat in de eerste zin van je quote duidelijk is wat de nieuwsaanleiding is. Deze moet ook begrijpelijk zijn zonder de nieuwsaanleiding te hebben gelezen of kennis van het onderwerp te hebben. En vergeet niet: schrijf geen quote naar aanleiding van eigen nieuws of nieuws over de organisatie waar je voor werkt.
2. De quote is te begrijpen door de ‘alleskunner’
Houd bij het schrijven van een quote een groot publiek in je achterhoofd. Door te schrijven in jargon, sluit je mensen uit. Richt je met je quote op de generalist, de zogeheten alleskunner en bereik een grotere doelgroep met jouw quote. Des te groter is de kans dat journalisten jouw expertise gebruiken in hun artikelen.
Zorg dat de nieuwsaanleiding in je quote duidelijk is, deze moet ook begrijpbaar zijn zonder de nieuwsaanleiding te hebben gelezen of kennis van het onderwerp te hebben.
Schrijftip: gebruik de 5 w’s en h voor een korte, bondige tekst
Schrijftip: gebruik de 5 w’s en h voor een korte, bondige tekst
3. Een journalistieke quote geeft antwoord op de 5 w’s en h
Met je quote geef je - in meerdere alinea’s - antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waar en hoe. Of: wat is er aan de hand, wat vind ik ervan, waar is het gebeurd, waarom en wanneer is het gebeurd, hoe het gebeurde het en waarom ik schrijf ik erover.
4. Herhaal de kop in de eerste zin
Of verwerk de belangrijkste zin in je eerste regel. Op deze manier trek je de aandacht, en is in een oogopslag duidelijk op welk nieuws je met je quote reageert. De eerste alinea vervolg je met een (korte) uitleg van je quote en in de daaropvolgende alinea’s geef je een onderbouwing hierop.
5. Let op het aantal woorden!
Zorg dat je quote niet langer wordt dan maximaal 2500 tekens of 400 woorden. Team Expert Support adviseert een quote van 250 woorden. Veel journalisten scannen eerst snel een tekst en bepalen dan of ze er iets mee doen. Hoe korter en concreter, hoe duidelijker je quote. Probeer daarom snel tot de kern van je boodschap te komen.
Heb je hulp nodig bij het formulieren van een goede expertquote? Neem via onderstaand formulier contact op met de team Expert Support.
Contact opnemen
Bedankt, het formulier is succesvol verzonden