De eigenaar van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) Chris Oomen en zijn familie richten de stichting #UseTheNews Nederland op. #UseTheNews heeft als doel om nieuwsmedia en jongeren elkaar beter te laten bereiken en beter te laten begrijpen. #UseTheNews is een Europees initiatief dat in 2020 door het Duitse persbureau DPA is opgezet. Het ANP wordt een partner van de onafhankelijke stichting.
De grote mediapartijen in Nederland bereiken elke dag miljoenen mensen, maar ook miljoenen niet of maar beperkt. Onder deze groep bevinden zich heel veel jongeren, die als een vooral 'digitale generatie' een bijzondere positie innemen. Het niet goed kunnen bereiken van jongeren is een potentieel gevaar voor onze democratie, zeker als ook het wantrouwen tegen nieuws en journalistiek groeit. Bovendien raken we verder verwijderd van de gewenste inclusieve maatschappij waarin we niemand op een informatie-achterstand willen zetten.
De bestuursvoorzitter van de nieuwe stichting, Jacqueline Oomen, zegt: “Er is sprake van een steeds groter wordend gat tussen jongeren en nieuwsmedia. Om dat te helpen dichten, wil #UseTheNews kijken naar innovatie voor traditionele nieuwsmedia zodat zij jongeren beter en meer op maat weten te bereiken. Tegelijkertijd gaat #UseTheNews initiatieven stimuleren om jongeren nieuwswijzer te maken.”
De eerste directeur van de stichting wordt de journalistiek ervaren Patrick Selbach. ''#UseTheNews gaat eerst en vooral met jongeren aan de slag. Zij zijn niet het probleem maar de oplossing en dat vraagt ook een langjarige aanpak. Verder hebben we partners gevonden op de terreinen van wetenschap en educatie. De stichting wil ervaringen van nieuwsmedia delen, de jongste inzichten verspreiden en een aanjager zijn van innovatie. We hopen dat iedereen die zich bezighoudt met of interesse heeft in het bereiken van jonge doelgroepen met nieuwsproducten onze activiteiten gaat volgen en meedoet.''
ANP-directeur Martijn Bennis: “Het ANP heeft er als partner alle belang bij dat de journalistieke bedrijven - onze afnemers - de aansluiting bij jongeren weten te behouden. Het ANP kan daaraan een bijdrage leveren vanuit de eigen productie van nieuws en beeld. #UseTheNews dient het belang van de hele sector. Bovendien vindt het initiatief navolging in diverse Europese landen dus het bevordert ook de internationale samenwerking."