Zonder een hap uit je budget in de media verschijnen. Klinkt goed, niet? Gratis publiciteit betekent dat media, influencers of consumenten content publiceren waarin ze praten over jouw merk, product of boodschap. Denk aan nieuwsartikelen, interviews op radio of tv, reviews, mond-tot-mondreclame of (onbetaald) gedeelde aandacht op social media. Het gaat hier dus om aandacht die je op een bepaalde manier hebt verdiend.
Welke van de twee bedrijven zou jij bestempelen als betrouwbaarder? Een bedrijf waarbij de communicatie puur uit eigen koker komt of een bedrijf dat naast eigen communicatie ook veel gratis publiciteit heeft ontvangen? Wanneer er informatie uit verschillende bronnen te vinden is over je organisatie, word je nieuwswaardiger en dus interessanter voor het verkrijgen van gratis publiciteit. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen over je gaan praten en schrijven? In dit artikel geven we je vijf tips voor het krijgen van gratis publiciteit.
1. Maak jezelf zichtbaar en gebruik je netwerk
Om gratis publiciteit te kunnen ontvangen moet je zichtbaar zijn. Als mensen niet weten wie je bent of wat je doet kunnen ze ook niet over je schrijven of anderen over je vertellen. Zorg dat je goed voorbereid bent en dat je waarmaakt wat je belooft. Daarmee bedoelen we: zorg dat het verhaal over je product, bedrijf of organisatie zowel intern als extern helder gecommuniceerd wordt. Deel dit verhaal vervolgens actief met de buitenwereld en je netwerk op bijvoorbeeld social media, je eigen website en via nieuwsbrieven. Op deze manier zorg je ervoor dat de juiste boodschap onder de ogen van de groep nieuwsmakers terechtkomt.
2. Reageer op het nieuws en schrijf een opiniestuk
Gratis publiciteit komt je niet aanwaaien. In de basis moet je eerst investeren, voordat je het terugverdient. Naast het communiceren van je verhaal op social media en je eigen website, is het belangrijk dat je actief naar buiten treedt met je expertise en verhaal. Journalisten kunnen nooit een onderwerp van alle kanten belichten in één item. Dit is een uitgelezen kans voor de experts in je organisatie om een aanvulling te geven op het nieuws door middel van een opiniestuk. Zorg dus dat je verscheidene experts in je organisatie bereid vindt om deze taak op zich te nemen.
Het kan wellicht spannend voelen om experts in je organisatie de vrijheid te geven om openbaar hun opinie te laten delen. Er is namelijk een heel reële kans dat zo’n opinie een reactie oproept, maar dat is juist de bedoeling. Het schrijven van zo’n stuk vergroot indirect de zichtbaarheid van je organisatie en dus je kans op gratis publiciteit. Daarnaast heeft reageren op het nieuws door middel van een opiniestuk nog een neveneffect: het vergroot je expertstatus.
Vraag jezelf af: wat hebben anderen aan deze content?
Vraag jezelf af: wat hebben anderen aan deze content?
3. Zorg dat je nieuwswaardig bent
Zorg dat de content die je de wereld instuurt nieuwswaardig is. Train jezelf en de experts binnen je bedrijf om te denken als een journalist. Vraag jezelf af: wat hebben anderen aan deze content? Een mooi verhaal is interessant, maar daarmee nog niet per se nieuwswaardig. Voeg verschillende feiten aan je verhaal toe en zoek bronnen die jouw verhaal kunnen ondersteunen. Probeer ook altijd een actueel nieuwshaakje in je content aan te brengen. Door deze pijlers altijd aan te houden bij het schrijven van je content wordt je verhaal per definitie gelijk een stuk nieuwswaardiger. Vergeet natuurlijk ook niet om aandacht te besteden aan de meer praktsiche zaken zoals het schrijven van een bondige kop en een sterke intro. Door te schrijven als een journalist is de kans groter dat je serieus wordt genomen door de daadwerkelijke journalisten.
4. Schrijf een oprolbaar persbericht
Bij gratis publiciteit denken veel bedrijven en organisaties aan het versturen van een persbericht. Het staat nog steeds bovenaan veel lijstjes als dé manier om gratis publiciteit te krijgen. Toch is het geen magie. De redactie van het ANP ontvangt op dagelijkse basis honderden persberichten. Van die honderden berichten zijn er maar een aantal die door de redactie als goed en nieuwswaardig worden bevonden. Dat is geen kwestie van geluk overigens.
Wil je de kans vergroten op gratis publiciteit en opvallen bij journalisten? Zorg dan dat je een oprolbaar persbericht schrijft. Dit houdt in dat de eerste alinea van je nieuwsbericht de belangrijkste informatie moet bevatten. Blijft het nieuws wat jij naar buiten wil brengen overeind als je de overige alinea’s weghaalt? Dan is je oprolbare persbericht geslaagd. Bouw vervolgens de informatie op van belangrijk naar minder belangrijk. Op deze manier kunnen journalisten de informatie in jouw persbericht zonder enige moeite doorzetten als nieuws voor hun lezers.
Tot slot: controleer geregeld of je perslijst nog up-to-date is en stuur je persbericht naar een gerichte groep mensen. Niets leidt bij ontvangers tot grotere irritatie dan een persbericht ontvangen wat op geen enkele manier met hen van doen heeft.
5. Maak gebruik van expertquotes
Naast een persbericht of een opiniestuk is het versturen van een expertquote via ANP Expert Support ook een mogelijkheid. Een expertquote is een korte reactie op actuele thema’s waarin een expert zijn/haar/hun deskundigheid laat zien. Hieronder vijf tips voor het schrijven van bijvoorbeeld een expertquote. De teksten verspreid je onder journalisten, zet je op je eigen website en/of zet je op social media.
- haak in op de actualiteit
- schrijf voor een breed publiek
- benoem wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe
- herhaal de kop in de eerste zin
- let op het aantal woorden