De afgelopen jaren veranderde er veel in het medialandschap en in het speelveld van public relations. ANP Business vroeg een aantal experts van toonaangevende pr-bureaus naar die veranderingen, hoe ze daarmee omgaan en hoe ze de toekomst zien voor het vak.
De pr-experts Jos Govaart van Coopr, Ruud Bijl van Bijl PR, Daniëlle Tamis van HvdM, Kim Vercammen van HPB, Thijs Willekes van So PR en Gijs Toxopeus van LDJ, deelden onderstaande inzichten over de huidige ontwikkelingen in het pr-vak.
- Zo zien zij dat de basis van het pr-vak niet is veranderd en nog steeds fier overeind staat. Maar de middelen zijn wel behoorlijk veranderd, denk aan de snelle elkaar opvolgende technologische ontwikkelingen zoals AI.
- Pr biedt meer dan ooit de mogelijkheid nuance te brengen in een sterk polariserende omgeving die steeds meer drijft op meningen. Onderzoek en context ontbreken steeds vaker.
- Door de enorme fragmentatie in de media én samenleving kost het opbouwen van relaties – zowel met journalisten als met de doelgroep – meer tijd. En dat terwijl de budgetten bij veel opdrachtgevers teruglopen.
- Het belang van data neemt toe, zowel om de ROI aan te tonen en als basis voor campagnes.
- Inclusiviteit en diversiteit – juist ook binnen de eigen pr-teams – worden steeds belangrijker.
Daarnaast zorgt de opkomst van Gen Z voor meerdere ontwikkelingen.
- Zo is er sprake van een steeds kortere aandachtsspanne, waardoor video en audio belangrijker worden als middel om de boodschap te communiceren.
- Er is meer maatschappelijke betrokkenheid en meer activisme, waardoor het belang van purposecommunicatie toeneemt.
- En een persoonlijke aanpak, met relevante, authentieke verhalen is noodzakelijk om een menselijke verbinding aan te gaan.