Dagelijks verschijnen er in talloze media, berichten over de meest uiteenlopende onderwerpen. Voor een bedrijf, merk of product kan het cruciaal zijn om in beeld te brengen wat, wanneer en wie er publiceren en wat bijvoorbeeld het sentiment van de berichtgeving is. Ook voor gerenommeerde personen en bekende artiesten kan het bijvoorbeeld van belang zijn om te weten wat en hoe media over hen schrijft.
Door media continu te monitoren, breng je specifieke onderwerpen gestructureerd in kaart. Het geeft de mogelijkheid om trends te herkennen. En met het sentiment in het vizier biedt het je opties om er ook op te acteren als dat wenselijk of van belang is. Je krijgt inzicht in wat je pr-campagnes opleveren.
Mediamonitoring is dan ook essentieel voor communicatieprofessionals en medewerkers die verantwoordelijk zijn voor public relations in hun organisatie. Maar wat het precies is en hoe je dit doet? Wij hebben het voor je op een rij gezet.
Grip op de constante informatiestroom
Je hebt natuurlijk niet in de hand wat er over jouw organisatie, merk of persoon wordt gepubliceerd in de kranten, in magazines en op fora. Behalve journalistieke content, strooien journalisten ook met meningen en opinies. Daarnaast verschijnen er dagelijks blogs op internet en spreekt, roddelt en discussieert men de hele dag op social media. Zo mogelijk ook over jouw organisatie.
Deze huidige constante informatiestroom kan ervoor zorgen dat er op allerlei manieren over een bedrijf, persoon of merk wordt gesproken zonder dat medewerkers hier weet van hebben.
Hoe filter je voor jouw relevante berichtgeving?
Voor communicatiespecialisten, contentmanagers, woordvoerders en pr-professionals is het essentieel om deze actuele contentstroom te volgen. Om een goede pr-strategie te bepalen, moet je altijd en accuraat op de hoogte zijn van wat er speelt.
Wereldwijd worden dagelijks duizenden persberichten verspreid en dankzij internet is het voor iedereen mogelijk om vierentwintig uur per dag berichten online te plaatsen. Echter is het onmogelijk om deze miljoenen berichten van duizenden bronnen handmatig door te spitten om geïnformeerd te blijven. Hoe verzamel en filter je deze berichten en blijf je op de hoogte van voor jou relevante informatie?
Dagelijkse data in een overzichtelijk dashboard
Door online en offline media slim te monitoren is het mogelijk om jouw pr-campagne voor jouw organisatie te filteren. Als communicatieprofessional behoor je natuurlijk op de hoogte te zijn van wat er verschijnt in de traditionele media zoals print media en tv. Maar je wilt natuurlijk ook weten welke berichten op sociale platformen verschijnen en andere online kanalen zoals podcasts en andere gratis webbronnen.
Met media-analyses is het mogelijk om specifiek in kaart te krijgen hoe een campagne heeft gepresteerd. En met de data maak je inzichtelijk wat de impact van een campagne is, je kunt campagnes onderling vergelijken en optimaliseren.
Door de ANP media-analyses krijg je bovendien inzicht in hoe je merk is verschenen in alle betaalde nieuwsbronnen die niet in Google Alerts worden getoond.
Krijg inzicht in het sentiment van pr-campagnes
Dankzij deze filtering weet je niet alleen wie wat en wanneer publiceert. Het biedt ook de mogelijkheid om bepaalde trends te herkennen. Zowel positieve als negatieve geluiden wil je waarschijnlijk graag signaleren. Door de inzichten in het gedachtegoed en sentiment van berichtgeving, biedt het ook de kans om gepaste actie te ondernemen.
Als verantwoordelijke voor de communicatiestrategie binnen een organisatie of als woordvoerder van een bewindspersoon, is het altijd prettig om positieve feedback, complimenten en morele steun te ontvangen. Echter komen deze niet altijd direct in jouw mailbox terecht en zijn de posts soms niet rechtstreeks aan jou of de organisatie gericht.
Door de analyse van prestaties van je campagnes zowel offline als online in kaart te kunnen brengen, is het mogelijk om dit positieve sentiment te identificeren én een reactie te sturen indien je dit wenst. In de ANP entreprise-analyse worden naast de starters- en businessonderdelen ook een sentimentanalyse en een thematische analyse opgenomen.
Bewaak je reputatie
De reputatie van je bedrijf is van belang om te kunnen blijven groeien. Zowel voor een bedrijf, merk als persoon is reputatiemanagement belangrijk om succesvol te worden en te blijven. Een negatief sentiment heeft hier veel invloed op en kan enorm veel schade aanbrengen aan de reputatie en geloofwaardigheid van een beoogde boodschap of uitstraling van een persoon. Vaak worden negatieve geluiden niet met je gedeeld en bereiken deze berichten jouw organisatie niet direct.
Door media-analyses is het ook mogelijk om dergelijke negatieve content in het vizier te krijgen en te houden. Het is niet alleen essentieel om hiervan op de hoogte te zijn. Door hierop te acteren is het ook mogelijk om de discussie aan te gaan en de schade te beperken of je te verweren tegen onwaarheden en ongegronde meningen.
Crisiscommunicatie
Elke organisatie kan op een bepaald moment te maken krijgen met een crisissituatie. Denk dan bijvoorbeeld aan een bedrijfsongeval waarbij meerdere medewerkers zijn betrokken, een brand die grote impact heeft op de directe omgeving van het bedrijfspand, maar ook een slip-of-the-tonque van een vooraanstaand politicus kan tot veel ophef leiden. Dit kan ook invloed hebben op het presteren van je pr-campagne.
Vaak gaan mensen online op zoek naar relevante informatie. Maar soms delen ze ook direct meningen, foto’s en video’s met elkaar. Een media-analyse geeft jou op dat moment direct inzicht en overzicht van alle berichtgeving rondom de crisis of discussie.
Ook veiligheidsdiensten zijn op deze momenten vaak gebaat bij monitoring en kunnen hun werkzaamheden hier mogelijk op aanpassen.
Houd je concurrent in de gaten
Hoewel je natuurlijk inzicht wil hebben in de berichtgeving rondom jouw eigen organisatie, kan het in een aantal gevallen ook handig zijn om jouw concurrenten in het vizier te hebben. Dit is vaak bruikbare informatie voor de branding van jouw merk of product. Het geeft inzichten om je marketingstrategie eventueel aan te passen ten opzichte van je concurrent.
Ook voor bedrijven en personen kan het zinvol zijn om organisaties en mensen binnen dezelfde branche in de gaten te houden. Hoewel je daar natuurlijk je strategie op kan aanpassen, kan het ook nuttig zijn om op deze manier van elkaar te leren of elkaar te ondersteunen.
Bijvoorbeeld op basis van een benchmark met een van je concurrenten. Dit helpt je de crossmediale impact van jouw communicatiestrategie te bepalen, te meten en aan te passen.
Polijst jouw communicatiestrategie met mediamonitoring
Mediamonitoring is eigenlijk voor iedereen nuttig en leerzaam. Door kennis te nemen van positieve en negatieve berichtgeving krijg je meer vat op public relations en kun je als pr-professional sneller acteren en slimme communicatiebeslissingen maken. Dankzij de inzichten is het mogelijk om een communicatiestrategie direct en effectief bij te sturen voor huidige en komende campagnes. Wat mediamonitoring dus is en hoe je dit inzet voor je pr-campagnes biedt je dus kortom:
- Op de hoogte blijven van berichtgeving over jouw organisatie.
- Filter in een oogopslag relevante informatie.
- Krijg inzicht in het sentiment van berichten.
- Bewaak je reputatie.
- Acteer direct en effectief in een crisissituatie.
- Pas jouw communicatiestrategie aan en genereer meer bereik.
Meer weten?
Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden van de ANP media-analyses, een demo ontvangen van onze persberichtentool of direct een abonnement afsluiten? Neem dan contact op met ANP Business. Bel 070 41 41 300 of mail naar business@anp.nl.