Is het moment waarop je een persbericht verstuurt van belang? Zeker wel! Als je media-aandacht wil krijgen is je timing heel belangrijk, zegt expert Roald Regtien.
Heb je belangrijk nieuws? Dan wil je dat zo snel mogelijk in de media krijgen. Maar het is niet altijd verstandig om je persbericht direct te versturen. Verkeerd tijdstip gekozen? Dan is de kans groot dat de journalisten op wie je je richt, je persbericht over het hoofd zien.
Hoe pak je het strategisch timen van je persbericht dan aan? Expert Roald Regtien geeft je vier tips.
1. Je hoeft niet altijd snel te zijn met een persbericht
Heb je groot, opkomend nieuws? Dan moet je zo snel mogelijk schrijven en versturen. De dag en het tijdstip maken dan niet uit. En als je ergens op reageert, bijvoorbeeld met een expertquote, dan geldt: hoe dichter je op het nieuws zit, des te groter is de kans dat de media het oppikken.
Toch heb je soms nieuws in handen dat je al kon zien aankomen, of dat inhaakt op een nieuwstrend die al langer meegaat. Denk aan krapte op de arbeidsmarkt. Dat speelt langer en in verschillende sectoren. Gaat je persbericht of expertquote daarover? Dan kun je beter strategisch timen.
Denk dan aan het volgende:
- In de ochtenduren bepalen voor media waar ze die dag over schrijven. Verstuur je bericht dus vroeg op de dag en aan het begin van de week.
- Verstuur op een willekeurig tijdstip en vermijd het ronde uur. Kies bijvoorbeeld niet voor 08:00 uur maar juist 08:07 uur. De kans is dan groter dan je opvalt tussen alle andere persberichten.
- Wees bedacht op nieuwsdichtheid. Is er veel groot nieuws? Dan komt jouw nieuws mogelijk onder op de stapel. Wacht indien mogelijk een wat nieuwsluwer moment af.
- Redacties van week- of maandbladen leggen soms al ver van tevoren vast waarover ze gaan schrijven. Het kan dus zijn dat jouw onderwerp op de plank komt te liggen, maar later toch wordt gebruikt.
Lees ook: 7 meest gestelde vragen en antwoorden over persberichten
2. Laat je inspireren door inhaakkalenders
Maak ook gebruik van nieuws- en inhaakkalenders. Die kunnen je helpen een onderwerp te vinden voor een persbericht, of om een goed moment te vinden om het te versturen. Ik gebruik zelf vaak de ANP Agenda. Dat is de nieuwsagenda die het ANP maakt en waar vrijwel alle nieuwsmedia gebruik van maken. In deze agenda kun je bijvoorbeeld vinden wanneer bepaalde wetten ingaan en wanneer er debatten zijn. Maar er staan ook belangrijke nieuwsmomenten in uit het verleden, net als verjaardagen en jubilea.
Daarnaast heb je openbare kalenders, zoals die van het CBS, waarin staat wanneer er cijfers bekend worden gemaakt over bijvoorbeeld consumentenvertrouwen. De internationale dagen van de Verenigde Naties zijn ook handig om erbij te pakken. Wil je bijvoorbeeld inhaken op de Internationale dag van het onderwijs? Dan is dat in die kalender terug te vinden.
'Volg het nieuws, dan weet je wanneer er veel nieuws is – en dat je dan dus beter even kunt wachten.'
'Volg het nieuws, dan weet je wanneer er veel nieuws is – en dat je dan dus beter even kunt wachten.'
3. Weet wat er gebeurt in de wereld
Naast handige inhaakmomenten, helpt het uiteraard ook om te weten wat er speelt in de wereld. Op basis daarvan kun je ook bepalen wat goede timing is voor jouw nieuws. Veel mensen denken dat ze niet op de hoogte zijn van nieuws, maar ze zijn dat eigenlijk wel. Ga voor jezelf na:
- Bezoek ik dagelijks nieuwssites?
- Bekijk ik een paar keer per week een journaal?
- Volg ik op nieuwsmerken op social media?
Beantwoord je deze vragen met ‘ja’, dan is de kans groot dat je in grote lijnen weet wat er speelt. Want heel eerlijk: je bepaalt gemakkelijker wat de rol van jouw organisatie in de nieuwsstroom is, als je beter weet wat de belangrijke nieuwsgebeurtenissen zijn. Neem dus regelmatig de tijd om verder te lezen dan alleen de nieuwskoppen, of zet een nieuwspodcast op.
Je kunt ook specifiek voor jouw organisatie nieuwsstromen volgen. Dat doe je met mediamonitoringtools, RSS-feeds, nieuwsbrieven of door je te abonneren op mailalerts. Met deze tools stel je onderwerpen of thema’s in, en ontvang je een melding zodra er nieuwsberichten worden gepubliceerd die voor jouw organisatie relevant zijn. Zorg dat zoveel mogelijk collega’s op die manier het nieuws volgen.
4. Meestal is één persbericht niet genoeg
Wanneer ik mensen adviseer over earned media geef ik altijd mee: ga er niet vanuit dat je na het versturen van een persbericht meteen in alle kranten staat. Ja, het kan gebeuren, als jouw nieuws baanbrekend is. Maar een persbericht moet onderdeel zijn van een grotere communicatiestrategie.
Houd dus vol, blijf met inhoudelijke berichten inhaken op actualiteiten en verstuur alleen persberichten als je nieuws echt nieuwswaardig is. Alleen dan herkennen media jou als autoriteit en vergroot je de kans dat ze je vaker als bron gebruiken.
Volg een workshop over het strategisch timen en schrijven van persberichten
Wil je meer weten over het strategisch timen van je persberichten? Meld jezelf of je team aan voor de workshop Alles draait om timing. Tijdens deze online workshop leer je nieuwswaardig schrijven, vooruitwerken en strategisch timen met persberichten.
Liever aan de slag met de basis van persberichten? Meld je dan aan voor de workshop Het perfecte persbericht schrijven op het ANP-kantoor in Den Haag. Alle workshops zijn ook incompany te volgen.
Direct aan de salg met het versturen van het nieuws van jouw organisatie voor een succesvolle pr-strategie? Dat kan via de mediakanalen en journalistendatabase van ANP Connect.