Een uitgebreide analyse van ontwikkelingen in de branche door tien toonaangevende pr-experts, samengevat in een rapport.
De afgelopen jaren veranderde er veel in het speelveld van public relations. Het is belangrijk om daarvan als communicatie- of pr-professional op de hoogte te blijven. Daarom hebben we bij ANP Business weer een aantal toonaangevende pr-bureaus naar die veranderingen gevraagd, hoe ze daarmee omgaan en hoe ze de toekomst zien voor het vak.
We bundelden de uitkomsten in een rapport en zetten de belangrijkste inzichten voor je op een rij. De volgende pr-experts werkten mee aan het onderzoek:
- Jos Govaart - managing director Coopr
- Leontine Smith - oprichter Smith Communicatie
- Matías Rodsevich - oprichter PRLab
- Leonne van de Ven - eigenaar De Wolven
- Tamira van Woerden - eigenaar 2twintigPR
- Thijs Willekes - eigenaar So PR
- Kim Vercammen - PR director Het PR Bureau (HPB)
- Mark van Gemeren - account director Lubbers de Jong (LDJ)
- Marianne de Bruijn - eigenaar De Bruijn PR
- Daniëlle Tamis - eigenaar HvdM Public Relations
De 5 belangrijkste pr-trends
Een paar inzichten sprongen eruit en werden door meerdere experts genoemd. Lees welke inzichten het zijn en wat de experts hier zelf over zeggen.
- De impact van AI-technologie op het vak wordt steeds duidelijker. Productie is bij veel bureaus meer een cocreatie met AI geworden en de toegevoegde waarde van pr-bureaus verschuift naar strategie. Ook stemt deze tendens tot nadenken: welke risico’s zijn er als het gaat om veiligheid van data-input?
- De steeds grotere hoeveelheid AI-gegenereerde (zwakke) content dwingt tot keuzes in kwaliteit versus kwantiteit. En heeft als gevolg dat authenticiteit en menselijkheid meer focus krijgen in pr-campagnes. Dit leidt onder andere tot een toename in fysiek contact met doelgroepen: op straat of tijdens (pers)events.
- Een andere belangrijke uitdaging ligt in het balanceren tussen wat organisaties willen vertellen en wat de maatschappij wil horen, vooral als het gaat om maatschappelijke thema's. Doordat reputaties kwetsbaarder zijn, ontstaan er nu zelfs subtrends als greenhushing. Waarbij organisaties hun maatschappelijke activiteiten voor zich houden uit angst voor negatieve berichtgeving.
- De samenwerking met opdrachtgevers verandert: opdrachtgevers zijn veeleisender, er zijn steeds kortere deadlines en de pitchaanvragen nemen toe. Pr-bureaus moeten nog sneller anticiperen op ontwikkelingen en opdrachtgevers kiezen vaker voor gegarandeerde zichtbaarheid.
- Data-driven pr blijft in belang toenemen, waarbij de meetbaarheid van pr-activiteiten en earned media toeneemt door samenwerking met (online)marketing en paid advertising.
Het hele onderzoek met de uitgebreide interviews is te lezen via het rapport: Pr-trends 2024.