Tip

[Experttips] Van onzichtbaar naar onmisbaar: help journalisten met jouw expertise

[Experttips] Van onzichtbaar naar onmisbaar: help journalisten met jouw expertise
Door Roald Regtien · 26 Nov 2024

Journalisten zijn constant op zoek naar betekenisvolle inzichten bij actuele onderwerpen. Vaak wordt daarvoor een beroep gedaan op dezelfde vertrouwde experts, wat leidt tot herhaling van bekende perspectieven. Maar is dat genoeg? Zeker niet. Juist bij complexe maatschappelijke thema’s die grote groepen mensen raken, is er behoefte aan frisse invalshoeken en een diversiteit aan ideeën.

Bedrijven en organisaties herbergen vaak een schat aan kennis, maar hebben vaak moeite om de media te bereiken. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw expertise niet onopgemerkt blijft? Hoe maak je jouw unieke visie of innovatieve oplossing zichtbaar voor journalisten die bijdragen aan het publieke debat? Dit artikel laat zien hoe je jouw expertise naar voren brengt, zodat jouw stem het verschil kan maken in de media én in de samenleving.

Weten wat je wilt vertellen

Voordat je jouw visie of mening op een maatschappelijk probleem geeft, is het goed te bedenken wát je precies wilt vertellen. Of welke oplossing je aan wilt dragen. Deze vragen helpen je om jouw visie of mening vorm te geven:

  • Wat is er aan de hand? Je vertelt wat er in het nieuws, de actualiteit of in je vakgebied speelt. Oftewel: wat is de nieuwsaanleiding waar je op reageert?
  • Wat vind ik ervan? Vanuit je expertise vertel je wat je ervan vindt. Is het een goede ontwikkeling of niet? Hoe raakt het je organisatie of welke invloed heeft het op je vakgebied of doelgroep? Wat is het probleem?
  • Waarom vind of weet ik dit? Wat is jouw achtergrond of ervaring op dit onderwerp?
  • Wat is het probleem? Omschrijf hier zo kort en krachtig mogelijk het probleem of pijnpunt.
  • Wat is de oplossing? Wat moet er gebeuren? 
  • Wie of wat moet actie ondernemen? Wat adviseer jij daarover? Moet jouw doelgroep iets concreets doen? Of roep je een instantie op tot verandering? En wat gebeurt er als het probleem níét wordt opgelost?

Vooral de laatste vraag is heel interessant, wat er gebeurt als het probleem niet wordt opgelost. Want dan wordt de urgentie duidelijker. 

Schrijftips om jouw visie of mening over te brengen

Heb je bovenstaande vragen beantwoordt, dan kun je ze opschrijven in 2 à 3 kernzinnen per vraag. Dit is de basis voor een artikel of voor een reactie op het nieuws in de vorm van een expertquote.

  • Introductie - Schrijf een samenvatting van 3 zinnen. Hierin staat wat je van het nieuws vindt en wat je oplossing is. Je valt dus met de deur in huis. 
  • Maak nu alvast de titel - Vat je antwoorden op de vragen nu in een enkele pakkende zin samen tot een zo nieuwswaardig mogelijke kernboodschap. Bijvoorbeeld: ‘Monitoring tunnels kan langdurige verkeersoverlast voorkomen’.
  • Overige alinea’s - De rest van de tekst gebruik je om de stelling die in de titel staat kracht bij te zetten. Op deze manier schrijf je jouw expertquote op een oprolbare manier op. Als je van onderaf zaken weglaat, moet de kern van de boodschap uit de eerste alinea overeind blijven staan. 
  • Voor een expertquote zorg je voor een tekst van ongeveer 200 woorden. Dat is niet veel, maar dit dwingt je om tot de kern te komen en slechts één boodschap over te dragen. Je lost dus één probleem op.

Verschil tussen een persbericht en expertquote

Om jouw visie, mening of oplossing naar buiten te dragen, zijn er verschillende vormen. Feitelijk zijn een expertquote of een persbericht als vorm vergelijkbaar. Ook bij een persbericht val je met de deur in huis en staat het belangrijkste in de eerste alinea’s. Daarnaast is een persbericht ook oprolbaar van opzet, hoewel deze vaak uitgebreider is en meer tekst bevat. Beide vormen van communicatie hebben nieuwswaarde en zijn op een journalistieke manier geschreven.

Het grote verschil tussen een expertquote en een persbericht is eigenlijk dat je met persberichten eigen nieuws naar buiten brengt. Het is proactief. En met expertquotes reageer je op reeds bestaand nieuws. Het is dus reactief. 

Daarom is expertcommunicatie vooral lonend als je dicht op het nieuws zit. Hoewel dat natuurlijk best lastig is, omdat je toch ook wat tijd nodig hebt om jouw unieke mening, invalshoek of oplossing te formuleren.  

Zijn journalisten dus op zoek naar duiding en ben jij als expert zichtbaar, dan is de kans groter dat ze je weten te vinden. Laat dus zien dat je er bent. Je kaart het probleem aan en geeft een oplossing daarvoor. 

Natuurlijk kun je hier best eigen onderzoek hergebruiken dat je eerder misschien al in een persbericht had gedeeld. Want goede argumenten kunnen bestaan uit feiten en data die je hebt onderzocht. Of voorbeelden. Als het gemeenschappelijke belang maar duidelijk is en praktisch toepasbaar in de vorm van een oplossing.

Praktisch toepasbare oplossingen

Praktische toepasbaarheid is cruciaal. Het is belangrijk om niet te blijven hangen in brede thema’s zoals klimaat, veiligheid of de arbeidsmarkt. Veel effectiever is het om kleinere, specifieke vraagstukken aan te pakken die direct tot de verbeelding spreken.

Neem veiligheid: in plaats van het thema als geheel te bespreken, kun je inzoomen op een concreet onderwerp zoals ‘meer politie op straat’. Hier zijn mensen het mee eens of oneens. Of kijk naar klimaatverandering: bespreek de impact van ‘extreme zomerse temperaturen in Zuid-Europa’ en stel de vraag of vliegvakanties nog wel van deze tijd zijn. Een ander voorbeeld is digitalisering: belicht hoe ‘AI en robots kunnen helpen om thuiszorgpersoneel te ontlasten’.

Door onderwerpen concreet en herkenbaar te maken, trek je de aandacht van zowel journalisten als het publiek. Als je op deze manier stelling neemt, kan er een debat ontstaan. Mensen vinden hier iets van. Denk bijvoorbeeld aan de stelling dat overheden TikTok moeten verbieden. Hier ben je het mee eens of niet. Journalisten zijn generalisten, dus zij hebben experts nodig om diepte en achtergronden toe te voegen.

Meer tips voor een succesvolle pr-strategie? 

Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee! Of wil je direct aan de slag met het versturen van expertquotes naar media? Dat kan met ANP Connect.

Roald Regtien
Roald Regtien
roald.regtien@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden