Tip

5 Praktische tips om jouw expertise met de media te delen

5 Praktische tips om jouw expertise met de media te delen
Door Roald Regtien · 05 Feb 2025

Journalisten zijn constant op zoek naar betekenisvolle inzichten bij actuele onderwerpen. Vaak doen ze daarvoor een beroep op dezelfde vertrouwde experts, wat leidt tot herhaling van bekende perspectieven. 

Maar is dat genoeg? Zeker niet. Juist bij complexe maatschappelijke thema’s die grote groepen mensen raken, is er behoefte aan frisse invalshoeken en een diversiteit aan ideeën. Hoe zorg je er dan voor dat jouw expertise niet onopgemerkt blijft? Hoe maak je jouw unieke visie of innovatieve oplossing zichtbaar voor journalisten die bijdragen aan het publieke debat? 

Dit artikel geeft je praktische handvatten om met expertcommunicatie aan de slag te gaan, zodat jouw stem het verschil kan maken in de media én in de samenleving.

Lees ook: Van onzichtbaar naar onmisbaar: help journalisten met jouw expertise

Een goede voorbereiding is het halve werk

Wil je aan de slag met expertcommunicatie, dan is een goede voorbereiding aan de hand van de volgende vragen essentieel. 

1. Weet wat er speelt 

Bij expertcommunicatie is het belangrijk dat je weet wat er speelt omdat je vooral reageert op actualiteiten. Zorg er dus voor dat je weet wat er speelt binnen jouw vakgebied, in jouw regio, op landelijk niveau en internationaal. Hoe doe je dit?

  • Begin de dag met het doornemen van liefst meerdere nieuwsmedia zoals dagbladen en vakmedia. Liefst op een vast tijdstip.
  • Stel alerts in via Google of een monitoringtool over voor jou relevante onderwerpen en thema’s zodat je direct op de hoogte bent.
  • Bespreek periodiek nieuws en actualiteiten met collega’s en bespreek waar je op in kunt haken. Dat kan tijdens een overleg maar bijvoorbeeld ook bij de koffieautomaat. Dit helpt bovendien om je visie of mening te formuleren en bij te schaven.
  • Zorg dat je staat aangemeld als expert in de ANP Bronnenbank. Meld je hier direct aan.
  • Hou nieuwsagenda’s en redactionele planningen in de gaten. Soms weet je dat er iets aan komt en kun je jouw kernboodschap alvast grofweg op papier zetten. Denk aan de ANP Agenda die onze redactie bijhoudt. Maar de Tweede Kamer heeft ook een agenda zodat je weet wanneer bepaalde debatten plaatsvinden. Of kijk naar de VN-kalender met allerlei internationale dagen. Vaak schrijven journalisten over die thema’s in die periodes. Stuur jouw expertquote ruim vooraf toe, dan geef je de journalist ook de tijd en ruimte om er iets mee te doen.
  • Een andere manier om momentum te creëren, is door terug te blikken. Wat gebeurde er op een bepaalde dag of in een bepaalde periode pakweg vijf of tien jaar geleden? Hoe is de situatie veranderd? Wat is er nu nodig? 

2. Bespreek vooraf aan welke randvoorwaarden je mag of moet voldoen

Experts binnen organisaties hebben allereerst tijd nodig om in te spelen op actualiteiten, hier een mening over te vormen en deze te communiceren. Zo worden ze zichtbaarder voor journalisten. 

Toch is het belangrijk te weten wat de bandbreedte is van hoe je naar buiten mag treden. Mag je alles zeggen? Zijn er kaders vanuit directie of communicatie die je in gedachten moet houden? 

Vaak helpt het als je deze kaders vooraf verkent en als je intern afspraken maakt over het proces van naar buiten treden. Wie zijn daarbij betrokken? Wie moeten de quotes of berichten hebben gezien voordat ze publiekelijk bekend worden? Zorg dat daar goede afspraken over zijn. 

3. Herhaal jouw kernboodschap

Heb je eenmaal een standpunt over een thema ingenomen, dan verandert die vaak niet zo snel. Je hebt een bepaalde visie, of draagt een bepaalde oplossing aan. Die kernboodschap kun je best nogmaals inzetten op een ander moment. Niet alleen beklijft de boodschap dan beter, het scheelt ook tijd. 

Dus komt er later nogmaals een nieuwsmoment voorbij waar jouw kernboodschap op aansluit, ga ervoor. Giet het in nét een ander jasje, kies bijvoorbeeld een andere titel of herschrijf je introductie (de aanleiding is natuurlijk anders). Maar herhaal je punt. 

4. Laat je interviewen door een collega

Veel experts merken dat ze slechts weinig tijd hebben om actief te reageren op nieuws en actualiteiten. Vooral als je jouw kernboodschap voor het eerst moet vormgeven, kan dit best tijdrovend zijn. Laat je daarom interviewen door een collega. En laat een ander misschien de tekst uitwerken waarna jij er pas naar kijkt. 

5. Denk aan de timing van verzending

Het beste is om direct op nieuws te reageren op het moment dat het speelt, de timing van het nieuws is dus leidend. Pas als de boodschap minder urgent is, kun je een ander tijdstip overwegen. Hou dan rekening met de volgende aspecten:

  • Het begin van de dag is een goed moment, dan heeft een journalist nog tijd om er iets mee te doen. 
  • Idealiter verstuur je berichten tussen 10.00-14.00 uur, maar niet exact op het hele of halve uur. Liever kies je 10.36 uur bijvoorbeeld. 
  • Kies ook liever het begin van de nieuwsweek dan het einde, waarbij je de nieuwsdichtheid wel in de gaten moet houden. 
  • Alleen als het nieuws echt op een vrijdag speelt, kies je de vrijdag als verzenddag. 

Kortom, door aan de slag te gaan met expertcommunicatie en in te haken op het nieuws met de expertise van jouw organisatie, neem je deel aan het actuele gesprek. En kom je als expert onder de aandacht van de media. 

Lees ook: Van onzichtbaar naar onmisbaar: help journalisten met jouw expertise

Meer tips voor een succesvolle pr-strategie? 

Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee! Of wil je direct aan de slag met het versturen van expertquotes naar media? Dat kan met ANP Connect.

Up-to-date blijven?

Blijf met jouw hele organisatie dagelijks op de hoogte van nieuws dat het meest relevant is met MediaTopics.

Ik wil meer weten

Workshops

De deskundigen van ANP Business delen graag hun kennis met je over taal, pr, media en communicatie. Volg een van de workshops.

Meld je direct aan
Roald Regtien
Roald Regtien
roald.regtien@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden