Case

Hoe een persbericht, verstuurd via ANP Connect, een massaclaim van advocatenkantoor Van Diepen Van der Kroef landelijk nieuws maakte

Hoe een persbericht, verstuurd via ANP Connect, een massaclaim van advocatenkantoor Van Diepen Van der Kroef landelijk nieuws maakte
07 Oct 2025

Toen een groot datalek bij laboratorium Clinical Diagnostics aan het licht kwam, besloot advocaat Michaël Dol met zijn kantoor Van Diepen Van der Kroef snel te handelen. Ze lanceerden een website om slachtoffers te informeren en te verenigen voor een mogelijke massaclaim. 

Dankzij een goed voorbereid draaiboek en een scherp geformuleerd persbericht verstuurd via ANP Connect, het pr-platform van ANP Business, en geplaatst op het ANP-net, kreeg de zaak binnen een uur landelijke media-aandacht. Dit leidde tot een vliegende start van de campagne en brede bekendheid onder slachtoffers. 

Datalek bij Clinical Diagnostics 

Het laboratorium Clinical Diagnostics raakte betrokken bij een groot datalek, waarbij gevoelige gegevens van vrouwen die deelnamen aan bevolkingsonderzoek op straat kwamen te liggen. 

Van Diepen Van der Kroef vermoedde nalatigheid en stelde kritische vragen: was de digitale beveiliging wel op orde, waarom werden zoveel gegevens verzameld en waarom duurde het zo lang voordat slachtoffers werden geïnformeerd? 

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) kondigden eigen onderzoeken aan. Om slachtoffers te informeren en hun bereidheid tot een gezamenlijke juridische actie te peilen, lanceerde het kantoor een speciale website. 

Snelheid en zichtbaarheid bij een massaclaim 

Michaël wist dat snelheid cruciaal was. Eerder had hij bij een andere maatschappelijke kwestie meegemaakt dat een ander kantoor hem voor was. En dat wilde hij deze keer niet laten gebeuren. “Naar aanleiding van die eerste keer hadden we ter voorbereiding een draaiboek gemaakt,” zo vertelt hij.

In dat draaiboek stond niet alleen het juridische proces, maar ook hoe potentiële deelnemers en de media snel geïnformeerd konden worden. Toch bleef de vraag: hoe zorg je dat het verhaal daadwerkelijk de juiste mensen bereikt?

Een krachtig persbericht en een goede voorbereiding 

Het antwoord lag in een combinatie van een goede voorbereiding én samenwerking met ANP Business om een persbericht te versturen. Michaël stelde zelf een eerste versie van het bericht op, maar merkte al snel dat het te uitgebreid was. “Ik had heel erg de neiging om het hele verhaal nog eens te vertellen. Terwijl het eigenlijk vooral gaat om: wat wil je precies, wat is je boodschap en wat is je toegevoegde waarde?”

Met hulp van ANP Business werd het persbericht herschreven tot een korte, krachtige tekst met duidelijke alinea’s en een prikkelende titel. “Ik heb daar heel veel aan gehad. Het was veel korter, veel bondiger en met alinea’s die elk een eigen doel hadden.”

Vervolgens werd het bericht via het ANP-net onder een groot journalistiek netwerk verspreid. “Het was vooral een kwestie van het bericht de ether in slingeren,” zegt Michaël. 

"Ik had erg de neiging om het hele verhaal nog eens te vertellen. Maar het gaat om wat je wil, wat je boodschap en je toegevoegde waarde is. Ik had veel aan de tips van ANP Business. Het werd korter en bondiger met één boodschap per alinea."

"Ik had erg de neiging om het hele verhaal nog eens te vertellen. Maar het gaat om wat je wil, wat je boodschap en je toegevoegde waarde is. Ik had veel aan de tips van ANP Business. Het werd korter en bondiger met één boodschap per alinea."

— Michaël Dol, partner Van Diepen Van der Kroef Advocaten

Landelijke media-aandacht en een vliegende projectstart 

Het effect van het persbericht was vrijwel direct zichtbaar. “Letterlijk een half uur later had ik RTL aan de lijn. Een uur later stond er een cameraploeg op de stoep.” Niet alleen RTL, maar ook de NOS, landelijke dagbladen en radiozenders pikten het verhaal op.

De website die speciaal voor de zaak was ingericht, kreeg veel verkeer en kwam zelfs bovenaan in Google te staan op relevante zoektermen. “Met minimale middelen is het tot iets veel groters gegroeid. Ik ben daar heel blij mee,” blikt Michaël terug.

Ook binnen zijn kantoor leverde het succes op: “Ik had kantoorgenoten die in het begin wat sceptisch waren, maar die zijn gaandeweg ook wel gedraaid.” Er is ook een leerpunt voor de toekomst: “Ik had meer domeinnamen moeten registreren om versnippering te voorkomen. Dat hebben we nu aangepast in het draaiboek.”

"Een half uur na verzending had ik RTL aan de lijn. Een uur later stond er een cameraploeg op de stoep. eigenlijk heb ik alle landelijke dagbladen te woord gestaan. Dat was natuurlijk precies de bedoeling."

"Een half uur na verzending had ik RTL aan de lijn. Een uur later stond er een cameraploeg op de stoep. eigenlijk heb ik alle landelijke dagbladen te woord gestaan. Dat was natuurlijk precies de bedoeling."

— Michaël Dol, partner Van Diepen Van der Kroef Advocaten

Kortom

Deze case laat goed zien dat een goede voorbereiding en een strak, journalistiek geschreven persbericht het verschil kunnen maken tussen stilte en landelijke media-aandacht. 

Door een duidelijk draaiboek, een korte en krachtige boodschap en het gebruik van een groot journalistiek netwerk, wist Michaël Dol zijn kantoor Van Diepen Van der Kroef snel en professioneel te positioneren. 

Het resultaat: landelijke zichtbaarheid, meer betrokkenheid van slachtoffers en een stevige basis voor de massa­claimcampagne. Met waardevolle lessen voor de volgende keer.

"Met minimale middelen is het tot iets veel groters gegroeid. Ik ben daar heel blij mee!"

"Met minimale middelen is het tot iets veel groters gegroeid. Ik ben daar heel blij mee!"

— Michaël Dol, partner Van Diepen Van der Kroef Advocaten

Meer tips voor jouw pr-strategie?

Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee!

Contact

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden