Blik op het ANP

Marketingmanager bij het ANP: “We benadrukken het belang van feiten en we laten zien hoe we dat feitelijke nieuws maken.”

Marketingmanager bij het ANP: We benadrukken het belang van feiten en we laten zien hoe we dat feitelijke nieuws maken.
Door Loretta Mulders · 21 Jan 2022
Marketingmanager ANP Nana van Dijk
Marketingmanager Nana van Dijk. Foto: Stephan van den Bos

Er werken meer dan 165 mensen bij het ANP. Van journalisten tot ICT’ers en van fotografen tot accountmanagers: allemaal dragen ze op hun eigen manier iets bij aan het persbureau. Dat een journalist het laatste nieuws verslaat en een ICT’er ervoor zorgt dat alles op technische rolletjes loopt, weet iedereen. Maar wie zijn de gezichten achter deze functies en wat weet je nog niet van ze? Elke maand vertelt een ANP’er over zijn of haar werk bij het persbureau. Deze keer vertelt marketingmanager Nana van Dijk over haar ervaringen. 

Binnen het ANP zorgt Nana er als marketingmanager samen met haar team voor dat het bedrijf een gezicht krijgt. Het belangrijkste doel? Meer bekendheid genereren voor het feitelijke en journalistiek onafhankelijke ANP én voor het nieuwe label ANP Business. De 34-jarige Nana heeft grootse plannen voor de (nabije) toekomst.

Van fotograaf naar marketingmanager

Na haar studies Nederlands en fotografie te hebben afgerond, werkte Nana een tijdje als freelancefotograaf en beeldredacteur. “Ik merkte op een gegeven moment dat ik me prettig voelde als ik vanuit één basis kon werken, dus ik rolde in een vaste baan als beeldredacteur. Toen het fotobureau Hollandse Hoogte een fotoredacteur zocht, greep ik mijn kans. Het werd een baan als onlinemanager bij Hollandse Hoogte. Bij een relatief klein bedrijf is zo’n functie veelomvattend, maar ik hield me vooral bezig met marketing en communicatie. Hollandse Hoogte werd in 2018 overgenomen door - toen nog - concurrent ANP. Een mooie kans om kennis te maken met het dynamische bedrijf dat het ANP is, vond ik.”

In ruim drie jaar tijd groeide Nana bij het ANP door van onlinemanager naar marketingmanager. In die meest recente rol kreeg zij de kans om de marketingstrategie te ontwikkelen en het marketingteam voor het merk ANP op te zetten. “Twee jaar geleden hebben we een nieuwe merkidentiteit en website neergezet samen met creatief bureau Verve. Ook hebben we ondertussen veel uitgeprobeerd en geleerd, waardoor we als marketingteam een stuk volwassener zijn geworden.”

“We benadrukken het belang van feiten en we laten zien hoe we dat feitelijke nieuws maken.”

We benadrukken het belang van feiten en we laten zien hoe we dat feitelijke nieuws maken.

— Nana van Dijk

Belang van feiten

Naast het nieuws, dat ANP dagelijks aan vrijwel alle Nederlandse media levert in de vorm van berichten, fotografie en radiobulletins, biedt het ANP ook stockfotografie en verschillende pr- en communicatiediensten. “We merken dat die zakelijke dienstverlening nog niet bekend genoeg is. Mijn werk draait dus niet puur om nieuws, maar we zijn als marketingteam dagelijks met veel verschillende onderwerpen, producten en diensten bezig. De komende tijd richten we ons onder andere op de campagne om het nieuwe zakelijke label van het ANP, genaamd ANP Business, bekendheid te geven. We onderscheiden die diensten op deze manier van onze onafhankelijke journalistiek.”

Wat is eigenlijk de meerwaarde van een marketingafdeling voor een bedrijf wanneer er al zoveel afnemers zijn? Volgens Nana is het juist belangrijk dat de kernwaarden van het ANP continue benadrukt blijven worden. “We zijn een nieuwsbedrijf waar rond de 150 journalisten de hele dag werken om feitelijk nieuws te produceren. We benadrukken het belang van feiten in een democratische samenleving en we laten zien hoe we dat feitelijke nieuws maken. Zo geven we geregeld inkijkjes in de werkwijze van onze redacties, vertellen we verhalen achter foto’s en nieuwsgebeurtenissen en geven we informatie over bijvoorbeeld taalgebruik. We gebruiken contentmarketing om ons merk te versterken.”

Bovenop het nieuws

De redactie van het ANP stuurt dagelijks persalarmen uit met de belangrijkste nieuwsberichten. Alle klanten van het ANP krijgen deze notificaties maar ook alle ANP’ers hebben de ANP-app op hun telefoon. “Het is heel bijzonder om zo dicht bovenop het nieuws te zitten. Vaak weet je het als een van de eersten als er iets gebeurd is”.

Maar wat is dan dé nieuwsgebeurtenis die Nana heeft meest is bijgebleven? “De coronacrisis, dat zal uiteraard voor de meeste mensen gelden. Ik heb het geluk dat ik werk doe dat doorgaat in deze tijd van crisis, maar het is vreselijk dat zoveel mensen hun werk (of opleiding) niet of nauwelijks kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld in de horeca- en cultuursector. En buiten Nederland is de schade soms nog vele malen groter.”

Daarnaast was er nog een ander moment wat ze zich nog goed herinnert. “De presidentsrace in de VS heeft me erg beziggehouden, en daarmee ook de bestorming van het Capitool. Daar is een indrukwekkende HBO-documentaire over gemaakt, bij ons te streamen bij de NPO. Het was geen gebeurtenis in Nederland of Europa, maar staat wat mij betreft wel symbool voor hoe verscheidene groepen, vaak onder leiding van politici of andere leiders, tegenover elkaar komen te staan en soms rigide vasthouden aan hun eigen waarheden. Ik ben ontzettend benieuwd wat voor samenleving er overblijft, als de grootste dreiging van het coronavirus is geweken.”

“Vaak weet je als ANP’er als een van de eersten wanneer er iets is gebeurd.”

Vaak weet je als ANPer als een van de eersten wanneer er iets is gebeurd.

— Nana van Dijk

Ambities buiten de journalistiek

Wanneer je ANP zegt, zullen veel mensen gelijk denken aan de journalistiek, het nieuws en fotografie. “We zien dat veel mensen wel eens van het ANP hebben gehoord, maar ons niet associëren met zakelijke dienstverlening. Vaak horen ze ons nieuws op de radio of zien ze ons merk in de krant staan bij een bericht of foto. Er is een heel sterke associatie met nieuws, betrouwbaarheid, onafhankelijkheid. Dat is hartstikke goed natuurlijk, dat zijn onze kernwaarden. Maar als je kijkt naar onze dienstverlening voor bedrijven en andere organisaties, zoals nieuwsmonitoring, expert support, stockfotografie of markt- en sectormonitoring, vinden niet alle beoogde klanten dat nog bij ons merk passen. Dat is een mooie uitdaging voor ons en het salesteam. De komende tijd richten we ons primair op de positionering van het nieuwe label ANP Business en willen we meer awareness rondom de stockfotografiecollectie van ANP Foto creëren.”

“Op die manier kunnen én willen we als merk geen mening hebben over bepaalde zaken.”

Op die manier kunnen én willen we als merk geen mening hebben over bepaalde zaken.

— Nana van Dijk

Het ANP bedient veel doelgroepen, maar wat verbindt al die doelgroepen dan? “Je zou kunnen zeggen dat elk bedrijf dat op een of andere manier communiceert wel bij ons terechtkan. Aan de ene kant zijn er de mediabedrijven, die gebruik maken van het onafhankelijke nieuws van de redactie. Aan de andere kant heb je de organisaties die gebruik maken van onze zakelijke dienstverlening. In onze eigen communicatie- en marketinguitingen houden we altijd rekening met onze kernwaarden: feitelijkheid, betrouwbaarheid, onafhankelijkheid. Op die manier kunnen én willen we als merk geen mening hebben over bepaalde zaken. Wij zijn niet gekleurd en tonen puur wat de feiten rondom een thema zijn. Dat kan een uitdaging zijn in onze campagnes, omdat we niet altijd  kunnen deelnemen aan een actuele maatschappelijke discussie of sterke statements kunnen maken rondom iets anders dan feitelijkheid. Maar daar ligt tegelijk onze kracht: te allen tijden duidelijk, betrouwbaar en feitelijk zijn.”

Grijp die kans, ook zonder ervaring

Wat voor advies heeft Nana voor mensen met dezelfde ambities? “Voor mij werkt het goed om me te laten leiden door wat er op mijn pad komt. Dat klinkt misschien wat vaag, maar ik heb in mijn carrière tot nu toe een aantal momenten gehad dat ik een nieuwe kans, een nieuwe baan, of nieuwe projecten tegenkwam. Dus lijkt iets je interessant? Grijp die kans, ook als het eigenlijk (nog) niet helemaal bij jouw functieomschrijving of ervaring past. Zo groei je en kom je er achter waar je goed in bent. 

Toen ik solliciteerde op mijn eerste klus als beeldredacteur, had ik daar nog geen ervaring mee. Eenmaal daar deed ik veel ervaring op met beeldbanken en foto(pers)bureaus. Die kennis kon ik inzetten in mijn volgende banen. Zo ben ik als freelancefotograaf uiteindelijk beland op de plek die ik nu heb en waar ik me nu het meest op mijn gemak voel.”

In het hart van het bedrijf

Nana omschrijft het ANP als een bedrijf met een prettige werkcultuur en een plek waar mensen veel verantwoordelijkheid en vrijheid krijgen om op zoek te gaan naar de juiste manier om hun doelen te bereiken. “Bij het ANP zit marketing in het hart van het bedrijf. Ik maak onderdeel uit van het managementteam en ben dus op de hoogte van alles wat er speelt. Bij veel bedrijven staat marketing aan de zijlijn, maar ik denk dat wij sinds een jaar of twee marketing heel nadrukkelijk aan het begin van alle processen hebben geplaatst. Wat ik daarnaast heel belangrijk vind is dat marketing of sales geen aparte eilandjes zijn, maar dat marketing, sales en client succes op een organische manier samenwerken. Zo leer je van elkaar, adviseer je elkaar en kom je samen tot de beste conclusies. Daar hebben we afgelopen jaar hard aan gewerkt, en ik krijg veel energie van het samenwerken met mijn collega’s.”

“Ook vind ik de creativiteit van het marketingvak erg leuk: onderzoeken wat je doelgroep nodig heeft, hoe je daar op een waardevolle manier op kan inspelen en hoe je de waarde van je merk op een eerlijke manier uitdraagt. Het draait om het delen van expertise en echt iets bijdragen aan de behoefte van je doelgroep. Ik krijg energie van leren door te doen. We hebben de afgelopen tijd heel veel geprobeerd en opgebouwd."

“Het is leuk om goed resultaat te zien, al heeft niet alles wat we hebben geprobeerd succes opgeleverd.”

Het is leuk om goed resultaat te zien, al heeft niet alles wat we hebben geprobeerd succes opgeleverd.

— Nana van Dijk

"Zo hebben we onze SEO-strategie opgezet, waar we nu de vruchten van plukken. Onze bezoekersaantallen zijn afgelopen twee jaar ruim verviervoudigd. Het schrijven van heldere en inhoudelijke content en het aanscherpen van onze socialmediastrategie stond op nummer één. Het is leuk om goed resultaat te zien, al heeft niet alles wat we hebben geprobeerd succes opgeleverd. We hebben geleerd onze focus van de korte naar de lange termijn te verplaatsen. Dit jaar zetten we de volgende stap met onze contentplannen door grotere projecten op te zetten en meer samen te werken met externe (media)partners. We bieden onder andere gratis webinars aan en zullen binnenkort ook de resultaten van een aantal onderzoeken publiceren.”

Journalistieke kwartaalupdate

Het afgelopen kwartaal leerde ons veel, maar misschien nog wel het meest over de zoektocht naar feitelijk nieuws.

Naar het overzicht

De vrouwen achter de nieuwsfotografie

Chef fotoredactie Karin en fotoredacteur Pelin over hun werk op de fotoredactie: "In deze wereld moet je ook als vrouw 'ballen' hebben."

Naar het interview
Loretta Mulders
Loretta Mulders
loretta.mulders@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden