Training: Teksten schrijven voor free publicity

Training: Teksten schrijven voor free publicity

Data: 28 augustus, 4 en 11 september 2024
Duur: 09:00 - 12:30 uur en 09:30 - 16:30 uur
Investering: € 995
Locatie: WTC Den Haag


Nieuw! Deze training is een samenwerking tussen ANP Business en Loo van Eck.

Je wilt meer zichtbaarheid en de pr van je organisatie verbeteren. Je wilt dat journalisten jouw nieuws oppakken en jouw opiniestukken plaatsen in kranten en op relevante nieuwssites. Zodat zij jouw boodschap verspreiden. Maar … hoe grijp je hun aandacht?

In deze 3-delige training leer je hoe je jouw boodschap onder de aandacht brengt van de media. En hoe je de kans vergroot om jouw berichten geplaatst te krijgen.

Direct aanmelden
workshop persberichten, opiniestukken en beeld

Voor wie is deze training?

Deze 3-delige training is ontwikkeld voor communicatieadviseurs, woordvoerders en professionals die via de media meer lezers willen bereiken. Profiteer van de jarenlange media-ervaring van onze experts en hun visie op wat goede content is.

Data en duur

De training bestaat uit twee halve dagen en één hele dag. De training wordt gegeven op 28 augustus, 4 september van 09:00 - 12:30 uur en op 11 september van 09:30 - 16:30 uur.

Locatie

Deze training vindt plaats in het WTC Den Haag, Prinses Beatrixlaan 582. We raden aan je laptop mee te nemen.

Investering

De prijs voor de training is € 995,- exclusief btw.

Annuleren

Je hebt een bedenktijd van 2 weken. Als je binnen 2 weken na de aanschaf annuleert, kan dit kosteloos.

Aan de slag met free publicity

 

Word een betrouwbare bron voor journalisten 

Zorg ervoor dat journalisten jou benaderen als ze een vraag hebben die jouw vakgebied of producten raakt. Bouw aan een netwerk en zorg dat je de autoriteit wordt in jouw branche. Met andere woorden: hoe word je een relevante nieuwsbron voor journalisten. Dat leer je in het eerste deel van deze training. 

Zorg dat jouw verhaal in het nieuws komt 

Een onmisbare schakel in de zoektocht naar gratis publiciteit is een persbericht. Maar journalisten pikken je persbericht niet zomaar op. Een duidelijke kernboodschap, nieuwswaarde en timing zijn belangrijk voor een goed persbericht. En niet onbelangrijk: maak er geen pr-praatje van. Journalisten trappen niet in marketingteksten. Het schrijven van een nieuwswaardig persbericht leer je in deel 2 van deze training. 

Jouw verhaal in de krant krijgen 

Je hebt iets opgemerkt in het nieuws waar je graag op wilt reageren. Je formuleert je standpunten zorgvuldig tot een betoog en zoekt naar een manier om een breed publiek te bereiken. De ideale plek voor je betoog? De opiniepagina van een krant. Maar hoe krijg je daar een plekje? Het is essentieel om te begrijpen waar opinieredacteuren naar op zoek zijn en hoe je je reactie beknopt en duidelijk structureert. Met onze ervaring als journalist en nieuwsbron helpen we je daarbij en leer je dit in deel 3 van de training.

Na deze training 

✓ Begrijp je hoe journalisten naar jouw verhaal kijken. 
✓ Kun je nieuwswaardige verhalen in jouw organisatie herkennen.
✓ Kun je op een journalistieke manier een verhaal opbouwen. 
✓ Sluit je aan op de stijl van journalisten. 
✓ Kun je met regelmaat iets interessants melden. 

Programma 

Breng jouw boodschap onder de aandacht en vergroot de kans om jouw bericht geplaatst te krijgen in de media. Op het programma staat: 

Dag 1: Wordt een nieuwsbron voor een groot publiek

  • Hoe weet je welke onderwerpen de meeste mensen interesseren?
  • Hoe kun je de doelen van jouw organisatie koppelen aan het nieuws?
  • Hoe interview je je collega's?
  • Welke stijlvormen gebruikt een journalist om de aandacht te trekken?
  • Hoe bouw je teksten goed op?
  • Hoe maak je aantrekkelijke koppen voor je eigen website?
  • Hoe gebruik je AI om je tekst te verbeteren?

Dag 2: Persberichten schrijven die opvallen bij relevante media 

  • Hoe maak je journalisten nieuwsgierig? 
  • Hoe schrijf je een pakkende en aantrekkelijke kop voor journalisten?
  • Hoe houd je het kort en bondig?
  • Hoe bouw je je tekst goed op?
  • Hoe pas je de journalistieke schrijfprincipes toe?
  • Hoe kun je uniek zijn zonder het woord uniek te gebruiken?
  • Welk beeld stuur je mee bij een persbericht?

Dag 3: Opiniestukken schrijven die redachties willen publiceren 

  • Hoe krijg je snel een overzicht van wie wat heeft gezegd in het publieke debat?
  • Hoe kun je in weinig tijd reageren op het nieuws?
  • Hoe begin je aan je tekst?
  • Hoe schrijf je zo dat opinieredacties je stuk aantrekkelijk vinden?
  • Hoe gebruik je voorbeelden in je opiniestuk?
  • Hoe maak je van je opiniestuk een meeslepend betoog?
  • Hoe voorkom je dat je té stellig wordt?

Didactiek

We maken gebruik van jouw teksten. Geef vooraf aan wat voor werk je doet, welk nieuws je leest en welke content je hebt geschreven. Op basis hiervan maakt de trainer zijn programma. Op deze manier kun je alle tips en adviezen direct in de praktijk toepassen. Dat maakt deze training van de eerste tot de laatste minuut de moeite waard.  

Direct zelf aan de slag! 

In onze training staat het zelf doen centraal. We delen inspirerende voorbeelden, bieden advies gebaseerd op onze expertise en stimuleren je om direct aan de slag te gaan. Soms individueel, soms in groepjes. Uiteindelijk gaat het erom dat je nieuwe vaardigheden aanleert. En dat doe je door te oefenen. Na afloop maak je een schrijfopdracht en die stuur je voor feedback naar de trainer.

Deze training als incompany?

Wil je deze training met meerdere collega’s volgen, bij jou op kantoor of bij ons in Den Haag? Deze driedelige workshop volg je met je team tot een groepsgrootte van maximaal twaalf personen.

Klinkt dit als iets voor jouw organisatie? Wij denken graag met je mee. Mail naar business@anp.nl of bel naar 070 414 13 00. We nemen samen de mogelijkheden door. 

Over de trainer

De training wordt gegeven Arnold Vonk van ANP Business.

F.A.Q.

Hoe meld ik mezelf aan?

Aanmelden kan via de knop hieronder. Je komt op de inschrijfpagina van Loo van Eck. Rechtsonder staat een lichtblauwe knop ‘Data en inschrijven’. Je vult dan het formulier in en ontvangt naderhand een bevestiging per mail. Niet ontvangen? Check je spam/ongewenst folder of neem contact met ons op, dan kijken we het voor je na.

Aanmelden
Aanmelding annuleren?

Ben je verhinderd? Je hebt een bedenktijd van 2 weken. Als je binnen 2 weken na de aanschaf annuleert, kan dit kosteloos. Zeg je later af? Dan betaal je:

• 10% als je 2 maanden voor de training afzegt.
• 20% als je tussen de 2 maanden en 1 maand voor de training afzegt.
• 30% als je tussen de 1 maand en 2 weken voor de training afzegt.
• 50% als je minder dan 2 weken voor de training afzegt.
• 50% als je de training stopt voor de vervolgdagen na de 1e trainingsdag.

Hieronder vind je de algemene afspraken waar je mee akkoord gaat bij het boeken van een training.

Bekijk het annuleringsbeleid
Wat is de locatie van de workshop?

Deze training vindt plaats in het WTC in Den Haag, Prinses Beatrixlaan 582.

Bekijk het adres
Kan ik de workshop ook met mijn team volgen?

Elke workshop is ook incompany te volgen bij jou op kantoor. Volg je graag een workshop met je gehele team? Dat kan ook. Deze driedelige workshop volg je met je team tot een groepsgrootte van maximaal twaalf personen.

Klinkt dit als iets voor jouw organisatie? We denken graag met je mee. Mail naar business@anp.nl of bel naar 070 414 13 00. We nemen samen de mogelijkheden door.

Aanvragen? Neem contact op

Meer leren?

Artikel:

Waarde van pr-inspanningen aantonen met mediawaarde? Zo doe je dat!

Lees het artikel

Webinar:

De hele dag het nieuws bepalen, op een positieve manier: hoe doen sommige organisaties dat?

Volg het webinar

Workshop:

De kracht van beeld

Bekijk de workshop